Ty jsi Mesiáš – jak předávat víru dětem? Mk 8,27-33

Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Ty jsi Mesiáš - jak předávat víru dětem? Mk 8,27-33
/

Mk 8,27-33

Evangelium

Ty jsi Mesiáš … Syn člověka bude muset mnoho trpět.

Slova svatého evangelia podle Marka.

Ježíš vyšel se svými učedníky do vesnic u Césareje Filipovy. Cestou se ptal svých učedníků: „Za koho mě lidé pokládají?“ Řekli mu: „Za Jana Křtitele, jiní za Eliáše, jiní za jednoho z proroků.“ Zeptal se jich: „A za koho mě pokládáte vy?“ Petr mu odpověděl: „Ty jsi Mesiáš!“ Tu je přísně napomenul, aby to o něm nikomu neříkali. Potom je začal poučovat, že Syn člověka bude muset mnoho trpět, že bude zavržen od starších, velekněží a učitelů Zákona, že bude zabit, ale po třech dnech že vstane z mrtvých. A mluvil o tom otevřeně. Petr si ho vzal stranou a začal mu to rozmlouvat. On se však obrátil, pohleděl na učedníky a pokáral Petra: „Jdi mi z očí, satane! Neboť nemáš na mysli věci božské, ale lidské.“

Uzdravení malomocného, o prohraném boji Izraelitů, o modlitbě a postu, Mk 1,40-45, Pavel Kopeček

Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Uzdravení malomocného, o prohraném boji Izraelitů, o modlitbě a postu, Mk 1,40-45, Pavel Kopeček
/
Sarkofág v podobě schrány úmluvy, Centro Aletti, Roma

Mk 1,40-45

Hned od něho malomocenství odešlo a byl očištěn.

Slova svatého evangelia podle Marka.

K Ježíšovi přišel jeden malomocný a na kolenou ho prosil: “Chceš-li, můžeš mě očistit.” Ježíš měl s ním soucit. Vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl mu: “Chci, buď čistý!” A hned od něho malomocenství odešlo a byl očištěn. Ježíš ho hned poslal pryč a přísně mu nařídil: “Ne abys někomu o tom říkal! Ale jdi, ukaž se knězi a přines oběť za své očištění, jak nařídil Mojžíš – jim na svědectví.” On odešel, ale začal to horlivě rozhlašovat a tu událost rozšiřovat, takže (Ježíš) už nemohl veřejně vejít do města, ale zůstával venku na opuštěných místech. Ale přesto k němu chodili lidé odevšad.

1 Sam 4,1-11

Izraelité byli poraženi a Hospodinova archa byla ukořistěna.

Čtení z první knihy Samuelovy.

V těch dnech se shromáždili Filišťané, aby vedli válku proti Izraeli, a Izrael vytáhl do boje proti Filišťanům a utábořil se u Eben-Ezeru, kdežto Filišťané se utábořili v Afeku. Filišťané se seřadili proti Izraeli, rozpoutal se boj a Izrael Filišťanům podlehl; padlo jich v boji na poli kolem čtyř tisíc. Když se lid vrátil do tábora, přední muži Izraele pravili: “Proč jen nás Hospodin dal dnes porazit od Filišťanů? Vezměme si ze Sila Hospodinovu archu, ať přijde mezi nás a vysvobodí nás z rukou našich nepřátel!” Lid tedy poslal do Sila, aby odtamtud byla přinesena archa Hospodina, který trůní na cherubech; s archou byli dva Eliovi synové, Chofni a Pinchas. Jakmile přišla Hospodinova archa do tábora, celý Izrael se dal do velikého křiku, až se země třásla. Když Filišťané uslyšeli takový křik, řekli: “Co znamená tenhle veliký křik v hebrejském táboře?” Když Filišťané zvěděli, že do tábora přišla Hospodinova archa, polekali se a pravili: “Jejich bůh přišel do tábora”, a volali: “Běda nám! Běda nám! Kdo nás zachrání z ruky tohoto mocného boha? Neboť nic takového dosud nebylo! To je ten bůh, který bil Egypt všemi ranami na poušti. Filišťané! Vzchopte se a vzmužte se, nechcete-li se stát otroky Hebreů, jako oni byli otroky vašimi. Vzmužte se a bojujte!” Filišťané se pak dali do boje a Izraelité byli poraženi, takže každý utekl do svého stanu. Porážka byla převeliká; z Izraele padlo třicet tisíc pěšáků; Hospodinova archa byla ukořistěna a oba Eliovi synové, Chofni a Pinchas, zahynuli.

Aktuality

David a Goliáš – o duchovním boji, boholidství, o svatém Ignácovi, 1 Sam 17,32, Pavel Kopeček

Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
David a Goliáš – o duchovním boji, boholidství, o svatém Ignácovi, 1 Sam 17,32, Pavel Kopeček
/

1 Sam 17,32-33.37.40-51

David zvítězil nad Filišťanem prakem a kamenem.

Čtení z první knihy Samuelovy.

David a Goliáš

Když byl David přiveden k Saulovi, pravil: “Ať neklesá na mysli můj pán kvůli Goliášovi. Tvůj služebník půjde bojovat proti tomu Filišťanu!” Saul mu odporoval: “To možné není, abys šel bojovat proti tomu Filišťanu. Ty jsi chlapec, on však je muž, zběhlý ve válčení od svého mládí.” David odpověděl: “Hospodin, který mě vytrhl z drápů lva a medvěda, ten mě vytrhne z rukou tohoto Filišťana.” Saul nato Davidovi: “Jdi a Hospodin buď s tebou!” David si vzal do ruky hůl, z potoka si vybral pět těch nejhladších oblázků a vložil je do pastýřské mošny, která mu sloužila za torbu pro válečné potřeby, a potom s prakem v ruce postupoval proti Filišťanovi. Také Filišťan se hnul kupředu a blížil se k Davidovi se zbrojnošem, který před ním nesl štít. Když Filišťan vzhlédl a spatřil Davida, pohrdl jím, že byl chlapec – byl plavovlasý, hezký na pohled.

Copak jsem pes, že na mě jdeš s holí?

Filišťan řekl Davidovi: “Copak jsem pes, že na mě jdeš s holí?” Filišťan pak Davidovi zlořečil při svých bozích a dodal: “Pojď tedy ke mně! Dám tvé tělo nebeským ptákům a polní zvěři!” David Filišťanovi odpověděl: “Ty jdeš proti mně s mečem a s kopím a s oštěpem, já však jdu proti tobě ve jménu Hospodina zástupů, Boha izraelských šiků, které jsi potupil. Dnes tě dal Hospodin do mé moci, zabiji tě, useknu ti hlavu a ještě dnes dám tvou mrtvolu i mrtvoly filišťanského tábora nebeským ptákům a divoké zvěři. A tak se celá země doví, že Bůh je v Izraeli. A celé toto shromáždění pozná, že Hospodin nedává zvítězit mečem a kopím, neboť Hospodin je pánem boje; proto vás dal do naší moci.” Když se Filišťan hnul a blížil k Davidovi, také David si pospíšil a běžel k boji proti Filišťanovi. David sáhl rukou do mošny, vyndal z ní jeden oblázek, vymrštil ho a zasáhl Filišťana do čela. Kámen mu uvázl v čele a on padl tváří na zem. David přiběhl, postavil se nad Filišťana, chopil se jeho meče, vytáhl ho z pochvy, usekl mu jím hlavu a tak ho dobil. David tedy zvítězil nad Filišťanem prakem a kamenem: udeřil Filišťana a zabil ho bez meče. Když Filišťané viděli, že je mrtev jejich největší silák, dali se na útěk.

Aktuality

Svítilna se přináší, aby byla dána na podstavec – o světle, hymnu Fos hilaron, Mk 4,21-25, Pavel Kopeček

Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Svítilna se přináší, aby byla dána na podstavec - o světle, hymnu Fos hilaron, Mk 4,21-25, Pavel Kopeček
/

Svítilnou mým nohám je tvé slovo a světlem mé stezce

Mk 4,21-25 Evangelium

Svítilna se přináší, aby byla dána na podstavec. Jakou mírou měříte, takovou se naměří vám.

Slova svatého evangelia podle Marka.

Ježíš řekl zástupům: “Přináší se snad svítilna, aby byla dána pod nádobu nebo pod postel, a ne na podstavec? Nic totiž není skryté, aby se to neprojevilo, a nic není utajené, aby to nevyšlo najevo. Kdo má uši k slyšení, slyš!” Dále jim řekl: “Dávejte pozor na to, co slyšíte! Jakou mírou měříte, takovou se naměří vám, a ještě vám bude přidáno. Neboť kdo má, tomu bude dáno, a kdo nemá, tomu bude vzato i to, co má.”

Svítící lampada ve výmalbě podzemních katakomb, Via Doni Compagni
https://www.facebook.com/catacombeitalia/

Daniel v jámě lvové a římské katakomby, Daniel 6,12-28, Pavel Kopeček

Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Daniel v jámě lvové a římské katakomby, Daniel 6,12-28, Pavel Kopeček
/

O prorokovi Danielovi, o římských fossorech, kteří pracovali v katakombách a o lvech, kteří na nás zuby cení.

Daniel 6,12-28

  • 12Tu se ti muži shlukli a přistihli Daniela, jak se modlí a prosí svého Boha o milost.
  • 13Hned šli ke králi a dovolávali se královského zákazu: „Zdali jsi nepodepsal zákaz, že každý člověk, který by se v údobí třiceti dnů modlil ke kterémukoli bohu nebo člověku kromě k tobě, králi, bude vhozen do lví jámy?“ Král odpověděl: „To slovo platí podle nezrušitelného zákona Médů a Peršanů.“
  • 14Na to králi řekli: „Daniel z judských přesídlenců, králi, na tebe a zákaz, který jsi podepsal, nedbá. Třikrát za den se modlí svou modlitbu.“
  • 15Když král slyšel takovou řeč, byl velmi znechucen. Usilovně přemýšlel, jak by Daniela vysvobodil. Namáhal se až do západu slunce, jak by ho vyprostil.
  • 16Ti muži se však shlukli ke králi a naléhali na něj: „Věz, králi, podle zákona Médů a Peršanů žádný zákaz ani výnos, který král vydá, nesmí být změněn.“
  • 17Král tedy poručil, aby přivedli Daniela a vhodili ho do jámy, v níž byli lvi. Danielovi řekl: „Kéž tě tvůj Bůh, kterého stále uctíváš, vysvobodí.“
  • 18Donesli jeden kámen a položili jej na otvor jámy. Král jej zapečetil pečetním prstenem svým a pečetními prsteny svých hodnostářů, aby se v Danielově záležitosti nedalo nic změnit.
  • 19Pak se král odebral do svého paláce a ulehl, aniž co pojedl. Nedopřál si žádné obveselení a spánek se mu vyhýbal.
  • 20Jak se začalo rozednívat, hned za úsvitu, král vstal a chvatně odešel k jámě, kde byli lvi.
  • 21Když přišel k jámě, zarmouceným hlasem zavolal na Daniela. Řekl Danielovi: „Danieli, služebníku Boha živého, dokázal tě Bůh, kterého stále uctíváš, zachránit před lvy?“
  • 22Tu Daniel promluvil ke králi: „Králi, navěky buď živ!
  • 23Můj Bůh poslal svého anděla a zavřel ústa lvům, takže mi neublížili. Vždyť jsem byl před ním shledán čistý a ani proti tobě, králi, jsem se ničeho zlého nedopustil.“
  • 24Král tím byl velice potěšen a poručil, aby Daniela vytáhli z jámy. Daniel byl tedy z jámy vytažen a nebyla na něm shledána žádná úhona, protože věřil ve svého Boha.
  • 25Král pak poručil, aby přivedli ty muže, kteří Daniela udali, a hodili je do lví jámy i s jejich syny a ženami. Ještě nedopadli na dno jámy, už se jich lvi zmocnili a rozdrtili jim všechny kosti.
  • 26Tehdy král Darjaveš napsal všem lidem různých národností a jazyků, bydlícím po celé zemi: „Rozhojněn buď váš pokoj!
  • 27Vydávám rozkaz, aby se v celé mé královské říši všichni třásli před Danielovým Bohem a obávali se ho, neboť on je Bůh živý a zůstává navěky, jeho království nebude zničeno a jeho vladařská moc bude až do konce.
  • 28Vysvobozuje a vytrhuje, činí znamení a divy na nebi i na zemi. On vysvobodil Daniela ze lvích spárů.“

Bděte tedy, protože nevíte, v který den váš Pán přijde, Matouš 24,42-51, Pavel Kopeček

Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Bděte tedy, protože nevíte, v který den váš Pán přijde, Matouš 24,42-51, Pavel Kopeček
/

Bděte tedy, protože nevíte, v který den váš Pán přijde

Ježíš řekl svým učedníkům: “Bděte tedy, protože nevíte, který den váš Pán přijde. Uvažte tohle: Kdyby hospodář věděl, v kterou noční dobu přijde zloděj, jistě by byl vzhůru a nedovolil by mu prokopat se do domu. Proto i vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v hodinu, kdy se nenadějete. Kdo je tedy ten věrný a rozvážný služebník, kterého pán ustanovil nad svou čeledí, aby jim dával včas jídlo? Blaze tomu služebníkovi, kterého pán při svém příchodu najde, že to dělá. Amen, pravím vám: Ustanoví ho nad celým svým majetkem. Je-li však služebník špatný a myslí si: `Můj pán tak hned nepřijde’ a začne tlouci své druhy ve službě a hoduje a popíjí s opilci, přijde pán toho služebníka v den, kdy to nečeká, a v hodinu, kterou netuší; ztrestá ho a odsoudí ho ke stejnému údělu s pokrytci. Tam bude pláč a skřípění zubů.”

Matouš 24,42-51

Aktuality

Psíci se živí pod stolem kousky po dětech – o nemoci, překážkách, uzdravení a dialogu víry, Marek 7,24-30, Pavel Kopeček

Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Dílna Všech svatých - Architektura, umění a liturgie
Psíci se živí pod stolem kousky po dětech - o nemoci, překážkách, uzdravení a dialogu víry, Marek 7,24-30, Pavel Kopeček
/

Marek 7,24-30

Evangelium

Psíci se živí pod stolem kousky po dětech.

Byzantská mozaika ze Sýrie, 5-6. století, Wikimedia Commons

Slova svatého evangelia podle Marka.

Ježíš se vydal na cestu do tyrského kraje. Vešel do jednoho domu a nechtěl, aby to někdo věděl, ale nemohlo se to utajit. Hned o něm uslyšela nějaká žena, jejíž dcera byla posedlá nečistým duchem. Přišla a padla mu k nohám. Byla to pohanka, rodem Syroféničanka, a prosila ho, aby vyhnal zlého ducha z její dcery. Řekl jí: „Nech najíst napřed děti! Není přece správné vzít chléb dětem a hodit ho psíkům.“ Ale ona mu odpověděla: „Ovšem, Pane, jenže i psíci se živí pod stolem kousky po dětech.“ Nato jí řekl: „Že jsi to řekla, jdi, zlý duch vyšel z tvé dcery.“ Žena odešla domů a nalezla dítě ležet na lůžku a zlý duch byl pryč.